söndag 25 mars 2018

Förutsättningar (91,3)

Söndag. Ny vikt 91,3kg. Allstå ner 1,7.

Dock var detta våffeldagen. Så 6st våfflor med blandade pålägg slank ner. Tror med andra ord att det kommer vara upp imorrn. Men det är ok. Våffeldagen är det bara en gång per år.

OK. Förutsättningar. Vad har jag för några?

Fysiska:
Kroppen min är tung. Både i muskler och, på senare tid, fett. Jag har aldrig varit någon löpare (korta ben, dåligt löpsteg, svaga knän) utan sitter mer på en kropp som är precis snittlängd och -vikt för Crossfit Games-atleterna. Min kropp har alltid svarat bra på träning med ganska snabb muskeluppbyggnad som följd. Då jag nu är 33 år så är den takten såklart långsammare, men fortfarande ett plus. Jag har haft problem med axlarna till och från, men det största hindret är knäna som inte tillåter löpning. Detta är extremt störigt då det är den odelat enklaste formen att få till träning. Från att man kommer på att man vill gå ut och springa till att man är igång är ca 5min.

Psykiska:
Lång historia av träning i lagsporter. Sedan universitetet då gym upptäcktes. Efter det en svagare period i börjab av jobbet i Stockholm, för att sedan, med stor hjälp av min kollega (mer om det i nästa inlägg) började få tillbaka suget att träna. Sedan dess har det gått upp och ned (med toppen maj 2016 och botten nu i mars 2018).

Omgivning:
Jag bor nära mitt gym och det gymmet har även en filial när mitt jobb. Jag jag kan, med andra ord, träna morgon, lunch och/eller kväll.
Mitt jobb är relativt flexibelt så jag kan komma lite senare, ta lite längre lunch eller gå lite tidigare. De flesta dagar bör jag kunna träna med andra ord.

Livssituation:
Jag är sambo, vi har inga barn. Jag har i princip inga fritidsintressen som tar tid på kvällarna. Jag funderar på att börja spela baseball igen (gjort det ett väldigt roligt år). I övrigt har jag väldigt bra förutsättningar. Enda som gör det lite svårt är resor med jobbet, men det rör sig bara om 2-5 dagar i månaden så det borde inte vara någon större faktor.

Summa
Bra fysiska förutsättningar (skippar jag bara löpningen så är det inga problem).
Väldigt taggad då jag har en klar målbild och en tydlig vilja att inte ha den här risiga formen.
Bra omgivning med gym nära jobb och hem samt stöd från sambo och vänner. 
Flexibel livssituation som i princip tillåter full fokus på detta.

Jag har med andra ord inga bortförklaringar.

Dagens gympass blev lite kortare än jag hoppades på då jag var tvungen att sluta för att hinna med en handling, en leverans av lite grejor till syrran och en fantasydraft (baseball). Det blev 141 kcal löpning (fortfarande inga känningar i knät) 10x10 på bänk och sit-ups. Bänkens första 5 set var på 60kg och de sista 5 på 40kg. Nästa runda ska det vara minst 6 rundor på 60kg. Avlutade med 157 kcal cykel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar